ثبت نام در رویدادها


معرفی کمیته ها

مجموعه های منتخب کشور


حامیان معنوی


شبکه های اجتماعی

نگاهی به تاریخچه و بخش‌های مختلف نمایشگاه E3

Bike
E3 به خوبی توانسته خود را به عنوان مهم‌ترین و دوست داشتنی‌ترین نمایشگاه مربوط به بازی‌های کامپیوتری ثابت کند و همواره توجه بسیاری را به خود جلب کند.


به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی انجمن بازی ها و ورزش های الکترونیک به نقل از پایگاه خبری "گیمفا" در تب و تاب آغاز E3 2016 هستیم و اکثر بازی‌بازان از همین حالا زمان برگزاری کنفرانس‌ها را روی تقویم خود علامت زده‌اند تا مبادا آن‌ها را فراموش کنند؟ به راستی که E3 به خوبی توانسته خود را به عنوان مهم‌ترین و دوست داشتنی‌ترین نمایشگاه مربوط به بازی‌های کامپیوتری ثابت کند و همواره توجه بسیاری را به خود جلب کند. به مناسبت نزدیک شدن به آغاز E3 2016، مقالات متنوعی با محوریت این مراسم برای شما تدارک دیده‌ایم. این بار، قصد داریم تا نگاهی به تاریخچه این نمایشگاه بیندازیم و ببینیم که E3 از چه زمانی و با چه اهدافی آغاز به کار کرده و در طول زمان با چه رویدادها و اتفاقاتی رو به رو شده است.


نگاهی به دوران قبل از E3

قبل از آن که E3 رسماً آغاز به کار کند، توسعه دهندگان فعال در عرصه بازی‌های کامپیوتری جسته و گریخته در نمایشگاه‌های دیگری به نمایش آثار خود می‌پرداختند. دو نمایشگاه CES و European Computer Trade Show بیشترین استقبال را از بازی‌های کامپیوتری به عمل می‌آوردند، هر چند که آن هم به اندازه کافی به مذاق توسعه دهندگان خوش نمی‌آمد. این نمایشگاه‌ها چندان به بخش بازی‌های کامپیوتری توجه نمی‌کردند و سازندگان نیز از این مسئله خوشحال نبودند. تام کالینسک (Tom Kalinske) مدیر عامل شعبه آمریکای سگا (Sega) یکی از افرادی است که به شدت نسبت به تصمیمات مسئولان CES در زمینه استقبال از سازندگان عرصه بازی‌های کامپیوتری نارضایتی نشان داده بود. همین مسئله باعث شد تا سگا بعد از سال ۱۹۹۲ دیگر هیچ‌گاه در نمایشگاه CES شرکت نکند و عطای آن را به لقایش ببخشد! نمایشگاه European Computer Trade Show هم که سال به سال رونق خود را از دست داد و در نهایت در سال ۲۰۰۴ برای همیشه به کار خود پایان داد. در سال ۱۹۹۴ و با آغاز به کار رسمی نمایشگاه Interactive Digital Software Association یا به اختصار IDSA اما نمایشگاه‌های مربوط به بازی‌های کامپیوتری جان تازه‌ای گرفت. شرکت‌های مختلفی در این نمایشگاه حضور به عمل رساندند و وضعیت برای سازندگان خیلی بهتر از CES و امثال آن شد.

آغاز دوران شکوهمند E3

از سال ۱۹۹۵ افق‌های تازه‌ای برای نمایشگاه‌های مربوط به بازی‌های کامپیوتری نمایان شد و Electronic Entertainment Expo یا همان E3 به همت IDG و IDSA (که اکنون با نام ESA شناخته می‌شود) پایه گذاری شد. در آن نمایشگاه سازندگان زیادی حضور به عمل آوردند و از سگا سترن (Sega Saturn) و پلی استیشن (Playstation) رونمایی شد. این نمایشگاه که منحصراً مربوط به بازی‌های کامپیوتری بود، ویژگی‌های زیادی داشت. مثلاً، قبلاً از عوامل برگزارکننده CES درخواست شده بود که اتاق‌های میتینگ‌ اختصاصی را برای سازندگان بازی‌های کامپیوتری فراهم کنند ولی آن‌ها با این امر مخالفت کرده و گفته بودند چنین مواردی انحصاری و مختص به سازندگانی خاص نخواهد بود. برگزارکنندگان E3 همه این موارد را در نظر گرفته بودند و به همین علت نمایشگاه از همان ابتدا باب طبع سازندگان واقع شد. دوره اول این نمایشگاه حدود ۵۰ هزار بازدید کننده داشت و در مکانی بسیار بزرگ که حدوداً ۶۵ هزار متر مربع وسعت داشت برگزار می‌شد. نمایشگاه از آن تاریخ هر ساله در ماه مِه یا ژوئن برگزار می‌شود و معمولاً هم مکان برگزاری آن شهر لس آنجلس است.

نگاهی به دو بخش اصلی E3

نمایشگاه از دو بخش اصلی تشکیل شده است، یکی سالن‌های اصلی و تبلیغاتی و دیگری اتاق‌های خصوصی سازندگان. سالن‌های اصلی و تبلیغاتی همان سالن‌های بزرگی هستند که سازندگان مختلف در آن‌ها غرفه دارند و در غرفه‌های خود به نمایش محصولات خود می‌پردازند و آن‌ها را تبلیغ می‌کنند. سازندگان برای جذب بازدیدکننده بیشتر، سعی می‌کنند تا همواره در طراحی غرفه‌های خود دست به نوآوری بزنند و از طراحی منحصر به فرد و چشم‌گیری استفاده کنند. همان طورکه گفته شد هر ساله بازدیدکنندگان زیادی به E3 می‌آیند و به همین جهت سالن‌ها همواره شلوغ هستند. یکی از شلوغ‌ترین سال‌ها، سال ۲۰۱۲ بود که سالن‌ها بسیار شلوغ شده بودند. سازندگان کنسول‌ها در بخش غربی بودند و ناشران مهم در بخش جنوبی. این تداخل باعث شده بود تا نمایشگاه بسیار شلوغ شود و ازدحام جمعیت بسیاری را با دردسر مواجه کند. در خلال این دوره مایکروسافت مجبور شد مکان غرفه خود را تغییر دهد و به گوشه سالن غربی برود. کپکام (Capcom) نیز مجبور شد از سالن غربی به سالن جنوبی نقل مکان کند. در نزدیکی سالن غربی البته یک سالن کوچک وجود دارد که به نوعی برای شرکت‌های قدیمی که دیگر در زمینه بازی‌ها فعالیتی ندارند است.

دومین بخش اصلی مربوط به اتاق‌های خصوصی سازندگان برای برگزاری میتینگ‌ها و جلسات است. در مقایسه با سالن‌های اصلی، این اتاق‌ها کوچک، ساکت و ساده هستند و خبری از شلوغ بازی‌های سالن اصلی و زرق و برق غرفه‌های مختلف نیست. از این اتاق‌ها اغلب برای انجام مصاحبه‌های مختلف و البته کارهای تجاری استفاده می‌شود. اغلب این اتاق‌ها هم خصوصی هستند و ورود افراد متفرقه به آن‌ها ممنوع می‌باشد. خیلی از ناشران کوچک‌تر یا شرکت‌هایی که بازی خاصی برای نمایش ندارند و صرفاً به خاطر مسائل مربوط به لایسنس موارد مختلف (از خودروها در بازی‌های Racing گرفته تا تیم‌های ورزشی) در نمایشگاه حضور یافته‌اند در سالن‌های اصلی غرفه ندارند و صرفاً در همین اتاق‌ها حضور پیدا می‌کنند.

نگاهی به پوشش خبری و زنده این نمایشگاه

نمایشگاه E3 بسیار مهم است و طرفداران زیادی دارد، پس باید اخبار آن هم سریعاً به گوش مخاطبان برسد و همچنین پوشش زنده‌ای هم از اتفاقات نمایشگاه وجود داشته باشد. خبرگزاری‌های بسیاری نظیر IGN، Gamespot و Game Trailers در پوشش خبری این نمایشگاه مهم مشارکت دارند. بسیاری از خبرگزاری‌های مهم با سازندگان مختلف مصاحبه می‌کنند و در مورد بازی‌هایی که در نمایشگاه نمایش داده می‌شوند مقالات متنوعی نوشته می‌شود. Twitch نیز از سال ۲۰۱۴ وظیفه پخش زنده کنفرانس‌ها را بر عهده دارد. همچون سال‌های گذشته امسال هم گیمفا به صورت لحظه به لحظه خبرهای جدید را پوشش خواهد داد و شما می‌توانید از تمامی اخبار این نمایشگاه به سرعت اطلاع پیدا کنید.

در آستانه برگزاری نمایشگاه E3 2016 هستیم و بخش‌های متنوعی را که مربوط به این نمایشگاه است برای شما تدارک دیده‌ایم. در روزهای آتی نیز شاهد مقالات دیگری مربوط به E3 خواهید بود و امیدوار هستیم امسال نیز در کنار گیمفا از نمایشگاه E3 لذت ببرید. به امید یک نمایشگاه پر از بازی و اخبار خوب!



اخبار مرتبط